fredag 2 juli 2010

Förändring av språket tycka och tro

Hej!

Häromdagen hade vi en konversation som gick ungefär så här. Min fru - Det är kallt här inne! Jag - Nej det är det inte! Min fru jo det är det! Efter det blev det dålig stämning eftersom vi var oense och jag ifrågasatte henne.


Jag funderade över den här situationen o kom fram till att det egentligen är språkets fel att den här situationen uppstår. Per default när man pratar så lägger man fram åsikter, värderingar, uppfattningar som om dom var sanna ur ett objektivt perspektiv. Problemet är att det inte finns nån objektiv sanning för något och där är en källa till konfligt. Om man i stället säger "Jag tycker det är kallt här!" blir responsen "Jaha tycker du, jag tycker det är varmt!". Det finns en större accept för att tycka saker än för att påstå sanningar.

Tänk om man skulle ändra språket så att det blev tvärtom i stället. Alltså när jag säger något så tolkas det per default som att det är något jag tycker eller tror. Om jag sedan vill uttrycka en sanning så måste jag ha ett tilläggsord. Exempel "Det är kallt här!" -"Jaha tycker du" "Det är sant att det är kallt här" -"Nej det är sant att det är varmt här!" -"Ok vi mäter!". Vi måste lära sig att uttrycka skillnaden och att tolka skillnaden mellan åsikt och fakta ( i de fall man kan prata om fakta).

Inga kommentarer: