tisdag 10 augusti 2010

Vad man än gör så blir det fel!

Hej,
Jag har givetvis fortsatt o grubbla på Meadows formel och funderat på hur jag som privatperson och vanlig Svensson ska bete mig för att göra så rätt som möjligt. Jag vill ju göra rätt så vad kan jag göra? Ok nu kanske det är några som läser det här och som undrar vad jag pratar om och det handlar alltså om klimatkrisen och CO2-utsläpp (skrev nyligen en lista på vad jag vill göra/förändra i livet och lösa klimatfrågan kom upp som en punkt mellan punkterna bygga en jordkällare och sluta peta mig i näsan). I alla fall utgår jag från Meadows formel för att analysera klimatproblemet.




Om jag då benar upp dessa 4 faktorer, vad kan jag som Svensson då göra?

Number of people
Jag börjar med den faktor som är enklast på det personliga planet, men kanske svårast på det globala, nämligen population. Jag låter helt enkelt bli att skaffa fler än 2 barn. Om varje familj skaffar 2 barn i snitt så kommer inte jordens befolkning att öka utan kanske tom minska något vilket i det här sammanhanget tom är ännu bättre. Ha den var lätt!

Energy required per capital unit
-Varför hoppade du över en faktor? Lugn bara jag återkommer, spar bara det bästa till sist. Det här är den punkten jag tror jag jobbar med mest. Byta glödlampor mot lågenergilampor, åka tåg i stället för bil och använda fjärvärme i stället för direktverkande el. Det handlar alltså om hur effektivt jag använder den energi jag förbrukar. Här kan jag använda ny häftig teknik, det här är ju kul!

Fraction of energy from fossile fuels
Här kan jag som privatperson också göra ganska mycket. Jag kan köpa el från ett elbolag som garanterar förnyelsebara energikällor, sluta flyga och köra elbil (med grön el så klart). Jag kan kompensera utsläpp genom att köpa träd eller andra fiffiga saker. Massa kul ny teknik!

Units of capital per person
- Bra där kom den, du sabbade ju symmetrin. Varför? Jo som sagt jag vill spara det bästa till sist eftersom jag tror den här faktorn är den mest komplicerade att hantera på det personliga planet eftersom alla människor i hela världen (utom möjligtvis nordkoreaner) är så sammankomplade via den här faktorn.

Jag tänker så här. Jag lever ett vanligt svensonliv och har ett jobb jag trivs med som jag dessutom tjänar hyffsat med pengar på. Kan jag då minska den här faktorn? Jag vet! Jag konsumerar mindre som miljöaktivisterna vill att man ska göra. Bra! Färre prylar förbrukar mindre naturrresurser och jag får dessutom pengar över. Just det jag får pengar över, vad gör jag med dom? Jo jag sätter in dom på banken (o i bästa fall får jag ränta på dom).

Men vad gör banken med pengarna, jo för varje 100-lapp jag sparar lånar dom ut upp till 1000kr (nya färska pengar uppstår) som kan investeras i tex kolkraftverk eller helt enkelt konsumeras av någon annan (något förenklat men principiellt riktigt). Attans också, det betyder ju att ju mer jag sparar på min konsumption ju mer kan någon annan konsumera. Det är det som är det fina med vårt system av banker och centralbanker och kallas fractional reserve banking . Perfekt för att just frigöra resurser, inte spara som jag vill göra.

- Attans också, finns det inget sätt att göra rätt? Jag antar att om man kunde köpa något som inte förbrukade några resurser alls och på så vis ackumulera kapital så borde det gå. Kan dock inte komma på vad en sådan produkt skulle kunna vara. Alternativt flyttar man ut till landet, odlar sina egna grönsaker och har solpaneler på taket men det innebär ju en ganska stor omställning från svensonlivet och det var ju inte riktigt utgångspunkten i analysen.

Ok dags för sammanfattning som alltså blev att hur man än vänder på sig så har man alltid rumpan bak. Skämt osidå så tror jag att det krävs en kraftig reform av det ekonomiska systemet, och där framför allt bankerna, för att lösa det här. Annars är det slut på Svenson som vi känner honom och han får helt enkelt haka på gröna vågen, flytta ut på landet och anlägga ett potatisland.

Det var väl en oväntad slutsats, att Swedbank är en lika stor bov som Vattenfall! Kanske tom större...

Fördjupning

För den som är intresserad av att förstå Fractional Reserve Banking så kan jag rekommendera följande väldigt intressant teknade film som förklarar konceptet på ett pedagogiskt sätt.

Money as debt

En utmärkt fördjupning på kopplingen mellan banksystemet, peak oil och miljöförstöring finns här. 3 timmar lång men klart lärorik. Fick dock sömnproblem efter den.

The Crash Course

2 kommentarer:

Katja sa...

helt off topic men jag har grubblat på en annan sak. varför känns det självklart att ha bälte på sig i bilen (hur långsamt och försiktigt man än kör) men inte självklart när man åker buss (även om den kör i 90 på motorvägen)? kan inte du reda ut det åt mig? :)

Daniel sa...

Jag ska lägga in det i min lista över blogg-förslag. Spontant tror jag det beror på att vi är vanemänniskor och smygneurotiker allihopa. Att åka utan bilbälte får en att känna sig naken vilket är obekvämt oavsett hur sakta man kör. Buss associerar vi inte med att sitta fastspänd, därför känns det bekvämare. Att det fortfarande är lika farligt rent logiskt har inget med det hela att göra. Vi är alltså känslovarelser och inte rationella varelser. Gud vad nöjd jag blev med den slutklämmen :-)

Håll dig till ämnet nästa gång! ;-)