fredag 27 augusti 2010

Håll dig sysselsatt

Hej,
Nu är det säkert så att många av mina trogna läsare undrar varför det dröjt så länge tills det här inlägget så här kommer bortförklaringen.

Under semestern läste jag en mycket bra bok som hette Sluta oroa dig och börja leva, skriven av Dale Carnegie. Det är en mycket inspirerande bok med många anekdoter som handlar om hur olika människor hanterat och kommit över sin oro och stress över olika saker i livet. Utöver de praktiska exemplen så skriver han också konkreta förslag på vad man kan göra för att minska sin oro. Ett sådant förslag var att jobba och hålla sig sysselsatt så att man inte ska ha för mycket tid till att grubbla.

En dag när jag kände mig lite orolig så tänkte jag att jag skulle göra som han sa. Sagt och gjort jag upprättade en to-do-list som jag fyllde på med saker så fort jag kom på nåt nytt. När jag avslutat en sak strök jag över den med en överstryktpenna och påbörjade nästa. Jag försökte fokusera på praktiska saker där jag engagerade hela kroppen och inte bara lätta saker som man kan göra framför datorn.

Så vad hände då? Jo oron försvan! Jag slutade grubbla på växthuseffekten, inflationen och ormbunkar med den negativa effekten att allt underlag för Daniels analyser också tillfälligt försvann. Jag har hållt mig så sysselsatt att engagemanget i de praktiska uppgifterna helta slagit ut analysförmågan. Tack Dale Carnegie!

Vad har jag då gjort rent konkret? Här följer en lista på saker man kan göra för att dämpa sin oro.
  • Flytta på internetburkar från sovrum till vardagsrum. 32km sladd, switchar, routrar och nätverkshårdiskar är än riktig utmaning att hantera.
  • Inventera sängkläder
  • Slänga gamla plastburkar och matlådor.
  • Olja toalettstolen, hatthyllan och skohyllan
  • Laga låset till föreningens soprum. Slutade med att jag monterade isär låshuset utan att kunna få ihop det igen...pinsamt
  • Montera isär datorn för att ta bort damm. När jag sedan monterade ihop den igen blev det en skruv över så jag var tvungen att öppna den igen.
  • Källsortera. Det här var inte jättebra eftersom det faktiskt fick mig att börja tänka på växthuseffekten igen.

En kompis till mig kommenterade att jag varit ledig för länge och borde börja jobba och det kanske också är ett bra förslag.

1 kommentar:

Katja sa...

Faktum är att du kanske behöver börja jobba igen! Du verkar hinna med alldeles för mycket saker hemma! :)