torsdag 5 augusti 2010

Dra barnvagn?

Hej,
Jag har ju varit pappaledig nu ett halvår o gått o dragit barnvagn i Sundbyberg. (en o annan latte har det också blivit). Förresten, varför heter det dra barnvagn? Man drar ju inte barnvagnen, man skjuter den ju framför sig! Jag skulle också kunna gå med på att man puttar eller trycker barnvagnen men inte att man drar den!? Enda gången jag drar den är när jag ska öppna en dörr som man måste trycka in, som tex den i snabbköpet här bredvid men det är ju bara en bråkdel av tiden.

Ibland är språket konstigt. Nån som har en bra förklaring till varför man säger så här?

5 kommentarer:

Katja sa...

jag tror att jag oftare säger köra än dra om barnvagn... kanske säger man dra barnvagn för att det är en sorts vagn och vagnar dras?

Daniel sa...

När jag skrev "puttar eller trycker" letade jag efter ett tredje ord för att få bättre flyt i texten (alla goda ting är tre), och jag borde naturligtvis skrivit köra.

Dock används orden i olika sammanhang. Exempel: när någon frågar vad jag gör på dagarna svarar jag att "jag drar vagn"men om Nina kör (!) vagnen frågar jag om jag ska köra.

Shekofeh sa...

Jag undrar om det inte finns en koppling till hur de första vagnarna såg ut i början. Kan de ha sett ut som typ pulka som man skulle dra?

Det kan finnas en koppling som t.ex. när man ska "skruva ner volymen". Numera trycker man på ngn knapp eller t.o.m. nuddar men sällan skruvar. Ja, du förstår vart jag vill komma ...

Daniel sa...

Jag tror du har rätt Shekofeh. Förmodligen har man alltid skjutit barnvagnar framför sig men en vagn som i häst o vagn drar man ju så förmodligen är det därifrån.

Just skruva är ju intressant. På engelska säger man ju turn on/off som i vrida skruva, men uttrycket har börjat leva sitt eget liv utanför själva vridrörelsen som i tex "turn on, tune in, drop out" som snarare beskriver förloppet för ett drogrus.

Fredrik Woxblom sa...

Jag tror inte att det här har något med barnvagnen i sig att göra utan har att göra med hur vi andvänder språket. Språkigt drar man en vagn oavsett vilken vagn det är. (De flesta vagnar drar man ju.)

Då är det ofta så i språket att vi är så vana vid att det är verbet "dra" som vi automatiskt associerar med olika sammansättningar av vagn (husvagn, godsvagn) att barnvagn hamnar i det facket av bara farten.