onsdag 19 oktober 2011

Privata effektiviseringar 4 - Ställa undan skorna

Hej,
Här kommer dagens effektivisering. Det har ju gått över ett år sedan jag skrev det här och jag måste erkänna att den är mycket svår att implementera. En klar förbättring har det dock blivit.

Ställa undan skorna
Tidigare när jag kom hem så brukade jag bara sparka av mig skorna. Sedan när det inte gick att öppna badrumsdörren pga alla skorna så plockade jag in alla skorna i skohyllan.
Åtgärd1: Jag ställer alltid upp skorna på skohyllan direkt när jag tar av mig dom precis som en gammal farbror. Samtidigt har jag gjort mig medveten om den gamla vanan att jag bara bruka sparka av mig skorna och jag kommer ofta på mig själv med att jag gör så och då sätter jag upp dom på hyllan. Snart sitter den här vanan tror jag.
Åtgärd1: Jag har gått igenom mina skor och rensat och slängt. Ett problem med skohyllan är ju att den lätt blir överfull och när det inte finns någon plats att ställa sina skor på så struntar man i det. Dessutom använder jag bara ca 3 olika par skor. Fast jag har ju en fru också...

/Daniel

2 kommentarer:

Gabriella sa...

Det här var ett himla bra tips. Vår hall ser oftast ut som ett berg av läder. Fast vi brukar röja upp en gång i veckan för att kunna dammsuga.

Ett problem är att skor inte luktar så gott. Jag tänkte att man bara skulle ha de skor framme som används under den rådande säsongen. Men var ska man förvara de andra skorna? Det känns ofräscht att ha dem i garderoben bland de rena kläderna.

Jennifer Bjelking sa...

Hur jag än vrider och vänder på huset, sätter upp nya hyllor, slänger skor, gör mer plats i garderober etc etc etc etc så är det ÄNDÅ för många par skor ÖVERALLT!!!! Detta är svårare att hantera än det eviga dammet (vilken är ett annat ämne jag önskar tips om). Maken är värre i mitt fall... Han har lika många par skor som mig, men alla hans ser exakt likadana ut medan mina är i olika modeller och färger :-)