tisdag 18 oktober 2011

Privata effektiviseringar 3 - Lista med maträtter och storhandling

Hej,
Här kommer dagens tips på effektiviseringar...

Lista med maträtter och storhandling
När det gäller att laga middag så är det oftas den kreativa biten som är den jobbiga, alltså att komma på vad man ska laga till middag. Sen kanske man inte har alla ingridienser hemma eftesom man inte planerat för den rätten fast man ändå varit proaktiv och storhandlat. Sen köper man hem ännu mer mat och fyller skafferi och kylskåp för att gardera sig vilket leder till att man inte hinner använda allt innan bäst före går ut och så tvingas man slänga...slöseri.

Åtgärd1: En lista med förslag på maträtter numrerade från 1-31. Varje dag i månaden har alltså en maträtt som vi kan laga utan recept enkelt, nyttigt och snabbt. Kombinerat med en rutin för att storhandla 1 gång i veckan där inköpslistan baseras på ingredienserna på det rätter som står på listan för de kommande 7 dagarna. 31 rätter är mer varierat än vad vi äter idag.

Åtgärd2: Linas matkasse! Vi körde faktiskt på åtgärd 1 ovan när jag var pappaledig förra gången och jag tyckte det funkade bra. Dock måste jag säga att det är mycket enklare att få recept och mat levererat till dörren. Helt klart att rekommendera till alla som har råd. (Hoppas det inte blev för snobbigt där). En fördel med det här alternativet är också att man faktiskt äter mer grönsaker.


/Daniel

6 kommentarer:

Gabriella sa...

Det är så roligt - undrar om det sitter i generna. När jag var liten gjorde Lasse ett schema för hela familjen, med staplar så vi alla kunde se vad vi skulle göra. Typ, Gabriella: Gå upp, bädda sängen 5 minuter, tvätta sig borsta tänderna, 10 minuter, klä på sig borsta håret, fem minuter, duka bordet med (lista på exakt alla bestick, porslin, etc) 5 minuter... osv. Det blev revolution ganska så omgående. Sen när han var hemmapappa hade han en matlagningsvariant: handla på lördagen, sen på måndagen göra en gryta som fick stå på spisen. Varje dag värmdes den upp och ifall det var nödvändigt la han i lite fler ingredienser. Vi åt av den tills vi klagade på att den smakade lite surt.

Gabriella sa...

Fast dina resonemang är ju mer verklighetsbaserade. Jag bara tyckte att det ändå fanns något slags släktskap i resonerandet kring de här vardagsbestyren. Jag gillar det!

Daniel sa...

Hahaha! Ja det ligger nog i generna. Kalle var tydligen ännu värre, på gränsen till neurotisk :-).

Jag har faktiskt funderat på att skriva ner morgonrutinen i steg för att se om det går att optimera...

Gabriella sa...

Kalle var långt, långt över gränsen till neurotisk.

Själv är jag neurotisk åt andra hållet - du skulle se vilken "ordning" jag har omkring mig...

jennifer sa...

Jag har alltid färdiga veckomatsedlar innan jag handlar. Sen kör jag en dag rött kött, en dag vitt kött o en dag fisk precis i den ordningen. Vegetarisk dag hoppar jag över dock. Många tidningar har veckomatsedlar man kan använda, om man är fantasilös (som jag) och oftast med olika typer av grönsaker som tillbehör som man kanske missar eller lätt hänt att det blir enformigt när man väljer själv. Varje middag är spännande då ingen vet hur det kommer att smaka :) Linas ska jag testa nån gång. Det låter väldigt bekvämt att få hem allt.

Jennifer Bjelking sa...

Såg precis att Plus ska ta upp de olika matkassorna, och vad det är vi betalar för egentligen. Linas skulle också va med i utvärderingen...