tisdag 29 juni 2010

Tvättkorgen

Sara sover fortfarande så jag kan väl lika gärna fortsätta skriva. En sak som jag började fundera på i går när jag tvättade var hur man kan göra det enklare... anledning: det är tråkigt. Det slog mig då att hela hanteringen av kläder i ett vanligt svenskt hem är ett arv från tiden före konsumptionssamhället och den är inte uppdaterad till dagens verklighet.

Låt mig förklara vad jag menar genom att lista ett antal påståenden och problem.
  1. Förr hade man inte lika mycket kläder som idag. Utan att ha gjort några mätningar så skulle jag gissa på att man idag har 4 gånger så mycket kläder hemma som för 30 år sen.
  2. För var kläderna under använding endast en uppsättning och då räckte det med att lägga dom på en stol i sovrummet.
  3. Man ska byta kläder ofta och helst inte ha samma kläder varje dag
  4. Man har typiskt en garderob med nytvättade kläder och en tvättkorg med smutsiga kläder. Allt däremellan ligger utspritt över lägenheten (kläder under användning).
  5. Kläderna under användning blir smutsiga och skrynkliga bara pga att man inte hanterar dom på ett bra sätt, tex genom att man slänger dom på golvet.
  6. Man tvättar när klädkorgen svämmar över (på event).
  7. Man tvättar allt när man väl tvättar fast maskinen inte alltid blir full med någon obskyr färg

Det stör mig att jag inte kan göra det här på nåt bättre sätt! Kanske någon annan har kommit på nåt smart sätt att hantera det här utan att det tar allt för mycket plats!?

Jag tror man egentligen ska ha en sektion av sin garderob för alla kläder under användning så att man kan hålla isär dom från de rena kläderna. Problemet blir ju då i stället att det går åt mer plats. Samma sak om man skulle ha flera tvättkorgar för olika typer av tvätt. Hm, har inte nån smart trångboende japan kommit på nåt här.

/Daniel

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, inte har jag några förslag. Mina kläder verkar själva distribuera sig genom hela lägenheten, och varje morgon har de tagit min arbetsstol i besittning så jag måste slänga dem på golvet. I trådbackarna jäser de så att det sen inte går att dra ut lådorna. Däri ligger bland annat sånt som måste strykas (och alltså aldrig blir använt) och sånt som är för fult att ge bort, för ofult för att slänga och för ointressant för att sparas på vinden. Det är alltså något slags mellanlager innan kassering. Jag har ju massor av kläder, men egentligen är det bara kanske en tiondel som jag använder. Min enda rationalisering (och den hände av sig själv) är att jag nästan bara har svarta kläder. Alltså kan allt gå i samma maskin, utom linne, och där är nästan allt vitt, inkl lakan, handdukar.
Lösningen kanske helt enkelt är att dissociera sig, se realistiskt på vilka kläder man kan göra sig av med en gång för alla, och därmed skapa plats för att förvara de återstående på ett värdigt sätt. Mañana...

Daniel sa...

Haha vilket engagemenag det kan bli runt en tvättkorg.

Unknown sa...

Skrev en lång kommentar häromdagen men så försvann den oförklarligt när jag skulle posta den och så iddes jag aldrig skriva om samma sak igen. Gör ett nytt försök nu! (Och ja, tvättfrågan kan engagera! :) )

Håller med om att kläderna tenderar att hamna i lägenheten på någon slags mellanlagring (antingen lite varstans mellan användningar eller (trist men sant) ovanpå tvättmaskinen innan de tar sig från badrummet till garderoben. Man vill ju inte riktigt lägga in de använda kläderna i garderoben igen. Undantaget är myskläder som har en speciell plats där de får ligga. Är inte helt på det klara med hur man borde lösa det här mer än möjligtvis med en walk-in closet...?

Gällande tvättkorgen sorteras det hemma på temperatur och färg (mörkt/ljust/färgglatt). Lider av samma problem som Gabriella, nämligen att trådbackarna tenderar att bli tämligen överfulla emellanåt.

Har fått tipset att gå igenom garderoben från höger till vänster varje dag och fråga sig "vill jag ha den här idag?" om "ja" så ta på den, om "nej", släng och ta nästa plagg. Lite väl drastiskt kanske :)